Zet je werknemers in als brand ambassadors en vergroot je bereik

Ben je op zoek naar new ways om jouw merk te boosten? Door ambassadors in te zetten die jouw merk in de spotlight zetten, zorg je voor vertrouwen en brand awareness.

Wat is employee advocacy?

Wanneer werknemers de rol van brand ambassador op zich nemen en zich actief inzetten voor de promotie van het bedrijf, kan er gesproken worden over employee advocacy. Een hele goede zet als je het ons vraagt. Wie weet er namelijk beter wat er in een bedrijf speelt dan de medewerkers die zich elke dag opnieuw inzetten en meewerken aan de groei?

Ok, maar waarom?

Bij marketing is het je ultieme doel om zoveel mogelijk mensen uit jouw doelgroep te bereiken. Maak je geen gebruik van het netwerk van medewerkers? You’re missing out! And here’s why:

Low cost solution
Eerst en vooral heb je geen gigantisch budget nodig. Jouw werknemers zijn al in dienst, en zijn - als het goed is - al fan van het bedrijf! Enkele kleine trainingen kunnen je medewerkers eventueel helpen om jouw brand in the picture te zetten.

Easy to trust
Een bedrijf dat zelf posts online plaatst waarin met lovende woorden positieve punten in de bloemetjes worden gezet? Neen, dank u. Dat moeten we met een korreltje zout nemen. Een medewerker die vol lof over het bedrijf spreekt waar hij werkt? Daar hechten we belang aan en zijn we sneller geneigd te geloven.

Nieuw talent in zicht
Het beste visitekaartje dat je kunt geven als werkgever om mensen aan te trekken om bij jou te werken? Jouw team ijzersterke professionals dat like minded people met hun aanstekelijk enthousiasme klaarstoomt om ook bij jou aan de slag te kunnen.

What’s the strategy?

Alle socials kunnen natuurlijk ingezet worden! Denk maar aan LinkedIn, Instagram, Facebook, enzovoort. Wil je impact maken in de bedrijfswereld? Dan is LinkedIn het antwoord. LinkedIn is het grootste social media netwerk met de focus op business en netwerken. Een goed ingericht profiel, daar start het dan ook allemaal mee! Een goede profielfoto waar duidelijk je gezicht op staat in business appropriate kledij is the way to go. And like always: vul zoveel mogelijk in!

Stel prioriteiten
What’s the goal? Eerst en vooral is het belangrijk om de impact op het bedrijf van shared posts aan te tonen. Leg je de focus op brand awareness, sales of recruiting? Naargelang de prioriteiten die je stelt verandert ook het topic van de content.

Ready-made content
Yes, in comes content! De meesten van ons hebben wel social media, maar posten zelf niet zo vaak. Vaak omdat ze het moeilijk vinden om te weten hoe en wat juist te delen met de wereld. Help hen een handje! Zorg voor kant-en-klare, maar ook leuke content om te delen! Zo maak je die mentale drempel al een hele stuk kleiner.

Hou je medewerkers in the loop
Wanneer je als medewerker beslist om mee te werken aan het employee advocacy program is het natuurlijk ook leuk om te weten wat de impact precies is op het bedrijf. Deel dan ook geregeld cijfers over het succes dat al geboekt is. Zorg ook voor een manier om de drive te behouden, denk bijvoorbeeld aan een leuk pakketje om hen te feliciteren, incentives of een shout-out in de maandelijkse newsletter voor degene die het hoogste engagement rate behaalde op een post!

Conclusie

Ben jij als ondernemer op zoek naar een organische manier om het bereik van je posts te verhogen en op die manier te zorgen voor meer brand awareness? Dan is een employee brand advocacy program the way to go!

Wil jij meer weten? Wij organiseren een hands-on training waarin je alle ins en outs leert over LinkedIn. En ja hoor, ook het belang van jouw medewerkers is part of the talk. Wij Hippo’s staan al te popelen om onze kennis te delen, dus registreren is de boodschap!