Facebook berichten: promoten of adverteren?

Bijna elke ondernemer heeft het wel al eens gedaan. Jij ongetwijfeld ook! Eens klikken op die aantrekkelijke blauwe knop 'Bericht promoten'… al is het maar voor 1 euro. Het is snel gebeurd en… je haalt er eigenlijk helemaal niets mee uit! Betaalde campagnes of ads - zoals we ze in de marketingwereld noemen - kunnen bijzonder goed werken én je bedrijf een echte online boost geven. Thanks, Facebook! Maar.…dan moeten ze wel optimaal ingesteld zijn én via het juiste platform. Geen paniek, wij leggen je alles haarfijn uit zodat je geen geld meer verspilt aan leuke blauwe knopjes die je vanalles beloven. Want 1 euro… is 1 euro.

Gesponsord

Het staat vlak onder een post die je eigenlijk best wel interessant vindt… van een account die je helemaal niet volgt. Hoe komt dat? Omdat elk bedrijf graag veel geld verdient. Jij ook en… Facebook ook! Vanuit een bedrijfsaccount kun je met één muisklik betalende online reclame maken, aangepast aan een specifieke doelgroep die voor jou ideaal is. Jij bepaalt wie jouw bericht te zien krijgt. Jij kiest wie je target. Klinkt dit als uitstekende marketing? Wacht tot je de rest hoort!

Bericht promoten

Als je een post online zet, krijg je van Facebook meteen de kans om je bericht te promoten. Is dat dan een betaalde campagne? Ja, zoiets, maar dan de basic version. Een bericht boosten wil eigenlijk zeggen dat je het bereik van je post betalend gaat vergroten en dus vooral de focus legt op het genereren van meer likes. Meer Facebook gebruikers krijgen zo jouw post te zien, zelfs als ze je niet volgen. Ook hier kun je kiezen aan wie jouw bericht zal getoond worden. De mogelijkheden zijn wel beperkt en gaan van geslacht en leeftijd tot interesses en gedrag. Slim en handig, dat is het wel. Maar het kan nog beter!

Advertentiebeheer

Naast een bericht promoten, kun je als bedrijf eigenlijk nog een hele stap verder gaan om online reclame te maken. Er bestaat namelijk een volledig aparte interface van waaruit je nog véél meer kan doen… In het Advertentiebeheer van Facebook kan je verschillende advertenties opstellen en vergelijken met elkaar. Zo ontdek je snel én gemakkelijk welke advertentie het meest geschikt is voor jouw doelpubliek en dus ook het beste zal presteren. Ook verschillende doelgroepen kun je gaan vergelijken met elkaar. Het resultaat? De beste advertentie voor de ideale doelgroep! In Advertentiebeheer zijn er ook heel wat statistieken en cijfers terug te vinden. Zo weet jij perfect waarmee je minder goed scoort en wat er wél heel succesvol is.

Promoten vs. advertentiebeheer

Concreet: met beiden kun je betaalde campagne creëren op Facebook. Maar vanuit Advertentiebeheer kun je veel meer in detail werken en écht inspelen op de sterktes en zwaktes van jouw doelgroep. Je kan héél ver gaan in het samenstellen van jouw ideale doelpubliek. Gebruikers die bijvoorbeeld al eens naar jouw website gesurft hebben, maar nog niet overgegaan zijn tot verkoop omdat ze twijfelen… Ja, zelfs die gebruikers kunnen we targetten! Het Advertentiebeheer van Facebook gaat nog veel verder… Wat is het doel van je betaalde campagne? Wil je de focus leggen op extra likes, net zoals bij berichten promoten? Dat is perfect mogelijk. Maar is dat je enige doel? Want Facebook kan zelfs op zoek gaan naar nieuwe klanten, als je dat wil. En of we dat willen!

Experts in Facebook ads

Eerlijk is eerlijk, er komt veel bij kijken. Simpel is het zeker niet. Om volledig gebruik te maken van alle opties in Advertentiebeheer is er een bepaalde kennis vereist die niet iedereen heeft. Ook kost het nauwkeurig instellen van alle mogelijkheden en opties veel meer werk en dus ook automatisch… meer tijd. Maar laat je zeker niet demotiveren! Zo zijn er heel wat ondernemers die zich laten bijstaan om hun betaalde reclamecampagnes vanuit Advertentiebeheer op poten te zetten. En dat is zeker geen slecht idee, want zo wordt jouw advertentiebudget véél efficiënter gebruikt!

Conclusie

Is reclame op social media écht nodig? Als het van ons afhangt wel! Social media is en blijft één van de belangrijkste middelen om zoveel mogelijk mensen en dus ook potentiële klanten te bereiken. In veel gevallen, afhankelijk van je sector en budget, kunnen Facebook advertenties jouw bedrijf echt de boost geven die je nodig hebt. Maar als je gebruik wil maken van betalende campagnes, doe je het beter van de eerste keer goed. Via Advertentiebeheer kun je met je ads ongelofelijk veel bereiken, maar… je moet er tijd insteken én je moet over de juiste kennis beschikken. Kies jij er dan voor om je te laten begeleiden door experts die weten waar ze mee bezig zijn? Dat kunnen wij alleen maar aanraden!