Wat doet een content creator?

De termen social media en content creator gaan hand in hand. In één van onze eerdere blogs hebben we je al precies uitgelegd wat een social media manager allemaal doet. Nu is het de beurt aan de content creator: welke taken staan er op zijn of haar to-do-list, welke verantwoordelijkheden komen daar bij kijken en vooral… welke talenten heb je nodig om een kickass content creator te kunnen zijn? Let’s talk about it!

Creatief in teamverband

Binnen ons bedrijf tellen we maar liefst 3 content creators… En dat is absoluut noodzakelijk om de socials van al onze klanten on point te kunnen houden. De bedoeling is eigenlijk dat een content creator letterlijk content gaat creëren om op de social media pagina’s van onze klanten te posten. We hebben het over een catchy caption, maar ook over een sprekende visual die perfect bij de tekst van de social media post past. Check!

Preps & research

Een content creator gaat zich eerst en vooral goed inlezen: welke klant heb ik voor me, hoe willen ze hun bedrijf weerspiegelen in de digitale wereld en wat is hun persoonlijke stijl? Dit verschilt van klant tot klant en is heel erg dynamisch en variabel. Elk bedrijf heeft ook een andere reden waarom ze ervoor kiezen om hun social media te laten beheren door experts. Sommige ondernemers hebben er de tijd niet voor en anderen vinden de inspiratie niet. Er zijn ook ondernemingen die hun social media uitbesteden omdat ze te weinig technische kennis hebben om het zelf te doen.

Daarom denken we bij Social Hippo grondig na over de beweegredenen en vooral de einddoelen van onze klanten. Wat wil bedrijf X of Y bereiken door ons in te schakelen voor hun social media beheer? Willen ze meer volgers, meer verkopen of een band scheppen met hun virtueel publiek? Gaat het meer om het boosten van hun naamsbekendheid, willen ze meer online visibiliteit of is het voor hen gewoon extreem belangrijk dat ze actief zijn op social media en professioneel voor de dag komen?

Samen met het volledige team wordt er nagedacht over een content strategy en zo komen we tot een ijzersterk plan om het bedrijf in kwestie in de kijker te zetten via hun eigen social media kanalen. Now that’s dedication!

Caption it

De social media manager zorgt voor een leuke, afwisselende content calendar en bedenkt leuke topics voor de social media posts die automatisch gepubliceerd worden op de bedrijfsprofielen van onze klanten. Daarna is het de taak van de content creator om aan de slag te gaan met alle beschikbare informatie en eventuele input van de klant zelf om er een awesome social media post van te maken. De caption is uiteraard één van de grote hoofdrolspelers van dit hele verhaal en daarvoor halen onze content creators hun beste copywriting skills boven. Zelfs in verschillende talen!

Onze vereisten voor een kickass social media caption:

  • Kort maar krachtig
  • Vlot leesbaar
  • Triggering voor de volgers
  • Zonder spellingsfouten of grammaticale errors
  • Eventueel met een call-to-action of een actie om de volgers aan te zetten tot engagement
  • Eventueel relevante hashtags toevoegen (afhankelijk van platform tot platform)

Als deze zes puntjes kunnen afgevinkt worden, spreken we van een goede caption die vrij zeker een goede indruk zal nalaten bij de lezers.

Visualize it

Bij een kickass caption hoort uiteraard ook een sprekende en opvallende visual. Iets dat meteen de aandacht van je followers trekt als ze door hun feed scrollen. De content creator verwerkt en bewerkt aangeleverde foto’s van klanten tot het ideale formaat voor social media, gaat zelf op zoek naar een bijpassende en kwalitatieve stockfoto of maakt een grafisch design die perfect aansluit bij de geschreven tekst. Designs worden meestal gebruikt voor leuke posts waarin er met een quote of tip gewerkt wordt.

Zo bouwt de content creator aan een social media post met alles erop en eraan waarmee we de diensten of producten van jouw bedrijf mooi in de verf kunnen zetten!

Gelezen en goedgekeurd

De social media manager gaat dan de post nalezen en bekijken of deze voldoet aan alle vereisten en voorwaarden van de klant. Van zodra de post intern goedgekeurd is, wordt hij doorgestuurd naar de klant voor finale goedkeuring en eventuele feedback – die daarna weer verwerkt wordt door de content creator. Solid!

Creativiteit in copywriting en design

Verder vullen onze content creators hun dagen met veel meer dan enkel maar social media posts maken. De content creators binnen ons team zijn één voor één creatieve duizendpoten en bedenken ook vaak catchy slogans, leuke namen voor tools of nieuwe features én ze zijn ook nog eens erg goed in het schrijven en designen van nieuwbrieven en blogs!

Conclusie

Een content creator is doorgaans iemand die van veel markten thuis is. Iemand met een vlotte pen die een hekel heeft aan spellingsfouten, zot is - (ook letterlijk 😉) - op woordspelingen én ook nog eens oog heeft voor grafisch en visual design. Een vat vol creativiteit met maar één doel: jou laten uitblinken op social media!

Ben je benieuwd naar hoe onze content creators ook jouw Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Google My Business en/of Twitter kunnen omtoveren tot professionele, opvallende social media kanalen die de aandacht trekken van al je volgers? Contacteer ons en dan bespreken we hoe we jou op de beste manier kunnen ontzorgen!