Social media en employer branding: 7 onmisbare tips

Social media is these days een onmisbaar en niet meer weg te denken onderdeel van ons dagelijks leven geworden. Er wordt op social media platformen gecommuniceerd, gedeeld, informatie uitgewisseld en gebruikers presenteren er zichzelf op. Meer nog: voor bedrijven is social media ook een belangrijk middel geworden om hun employer branding te versterken en hun werkgeversmerk te laten stralen.

Wat is employer branding?

Employer branding is het proces waarbij een bedrijf zich profileert als een aantrekkelijke werkgever voor huidige en toekomstige medewerkers. Het doel is om het bedrijf als werkgever te positioneren en om de aantrekkingskracht te vergroten. Dit gebeurt door middel van verschillende communicatiekanalen, zoals de website van het bedrijf, vacatureteksten, personeelsadvertenties, maar ook… social media!

Als je social media wilt inzetten voor employer branding, zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Hieronder geven we 7 onmisbare tips om social media succesvol te gebruiken voor employer branding!

1. Bepaal je doelen

Voordat je begint met het gebruik van social media voor employer branding, is het belangrijk om duidelijke doelen te bepalen. Wat wil je bereiken met het gebruik van social media? Wil je bijvoorbeeld meer bekendheid voor je bedrijf als werkgever, of wil je specifieke vacatures gevuld krijgen? Door duidelijke doelen te bepalen, weet je welke social media kanalen het meest geschikt zijn en wat je precies wilt bereiken.

2. Kies de juiste social media kanalen

Er zijn talloze social media kanalen beschikbaar, dus het is belangrijk om te bepalen welke het beste bij jouw bedrijf en doelen passen. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar jonge, creatieve professionals, kan Instagram een goede keuze zijn. Als je echter op zoek bent naar ervaren experts, kan LinkedIn een beter platform zijn.

3. Maak gebruik van visuals

Social media is heel visueel, dus het is belangrijk om gebruik te maken van aantrekkelijke beelden om je employer branding te versterken. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm zijn van foto's of video's van het werkleven binnen het bedrijf, of van teambuilding activiteiten of andere leuke bedrijfsevents.

4. Laat werknemers aan het woord

Eén van de beste manieren om je employer branding te versterken, is door werknemers aan het woord te laten. Laat ze bijvoorbeeld bloggen over hun werkervaringen, of vraag hen om video's te maken waarin ze laten zien wat ze doen binnen het bedrijf. Dit geeft potentiële werknemers een eerlijk beeld van hoe het is om te werken in jouw onderneming.

5. Zorg voor consistentie

Het is belangrijk om een consistente boodschap te blijven uitdragen op social media. Dit kan helpen om een sterk en professioneel werkgeversmerk op te bouwen. Zorg ervoor dat de boodschap die je op social media deelt, aansluit bij de boodschap die je op andere kanalen gebruikt, zoals de website van het bedrijf en vacatureteksten. Maak gebruik van verschillende sociale media platformen, want elke doelgroep bevindt zich op een ander kanaal.

6. Ga voor interactie met je doelgroep

Sociale media biedt de mogelijkheid om in contact te komen met werknemers en sollicitanten en met hen in dialoog te gaan. Zo kun je vragen beantwoorden en laten zien dat je geïnteresseerd bent in wat mensen te zeggen hebben.

7. Gebruik hashtags

Hashtags zijn een goede manier om je berichten te categoriseren en om de zichtbaarheid ervan te verhogen. Zoek relevante hashtags die gebruikt worden door mensen die geïnteresseerd zijn in werken bij jouw bedrijf en gebruik deze hashtags in je berichten.

Conclusie

Social media ook zeker gebruikt worden om je werkgeversmerk te laten zien aan een breed publiek door middel van gedeelde content en het delen van persoonlijke verhalen van medewerkers. En dit kan dan weer helpen om je bedrijf te profileren als een aantrekkelijke en interessante werkgever. Go for it én denk daarbij zeker aan onze 7 onmisbare tips!

Benieuwd naar hoe wij employer branding in de kijker zetten op onze socials? Check ons (en vergeet ons niet te volgen! 😉 ) op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en TikTok.