De tijden van adverteren in het huis-aan-huisblad zijn zo goed als voorbij. Zo'n advertentie kostte al snel honderden euro's maar eigenlijk wist je niet of deze investering écht een positief resultaat opleverde. Vandaag is het als ondernemer een verstandige keuze om op het internet te adverteren via verschillende platformen. Elk platform is meetbaar en heeft een eigen prijssetting. Vandaag nemen we Facebook Ads graag even voor je onder de loep.
1. Wat is je marketingdoelstelling?
Wat is het resultaat dat je wil bereiken met je activiteiten? Stel jezelf de vraag
"Wat is het belangrijkste resultaat dat ik wil behalen met deze advertentie?"
Enkele voorbeelden:
- Brand awareness - Hoe bewust zijn klanten van jouw merk?
- Traffic - Het aantal bezoekers van jouw website
- Engagement - Hoe vaak gaan bezoekers in interactie met jouw brand?
- Impressies - Hoe vaak wordt jouw advertentie gezien?
- Conversie - Het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat.
2. Select your audience
Wat weet jij eigenlijk over de mensen die je wil bereiken? Gebruik hun leeftijd, locatie, gewoontes en andere details om precies af te bakenenen wie jouw doelgroep is. Vind je het moeilijk om hier een antwoord op te geven? Geen nood! Facebook zal automatisch jouw advertenties tonen aan mensen die jouw advertentie interessant vinden.
3. Welke placements zijn relevant?
Afhankelijk van wat de doelstelling precies is, is het verstandig om even na te denken wat de meest relevante plekken zijn voor jouw publiek om jouw advertentie te plaatsen. Al raadt Facebook zelf aan om deze instelling te automatiseren: zo kan het systeem het meeste halen uit jouw
budget om zo te zorgen voor optimale resultaten.
Enkele voorbeelden van Facebook placements:
- Facebook News Feed
- Instagram Feed
- Facebook Marketplace
- Facebook Video Feeds
- Facebook Right Column
- Instagram Explore
- Instagram Shop
- Messenger Inbox
- Facebook Stories
- Instagram Stories
- Messenger Stories
4. Budget
You are always in charge. Facebook legt je geen bepaald budget op dat je moet volgen. Jij geeft dus gewoon zelf aan hoeveel je wil uitgeven. Vervolgens probeert Facebook zoveel mogelijk resultaten te behalen met dat bedrag.
Voor grote campagnes - gericht op meer dan 200 000 mensen - biedt het kopen van bereik en frequentie je voorspelbare en gecontroleerde advertentieweergave tegen een vaste prijs. Wanneer je advertenties klaar zijn, zullen ze geleverd worden aan de prijs waaraan je de campagne geboekt hebt. Easy!
5. Order geplaatst? Time to analyze
Super. Je order is geplaatst. Tijd om de resultaten op te volgen! Gelukkig maakt Facebook dit opnieuw makkelijk voor ons door middel van verschillende online tools. Zoals Ads Manager waar je jouw campagneprestaties kan meten en monitoren. Of Facebook Business Suite, waar alles van je bedrijfsactiviteit op één plek te vinden is.
Conclusie
Facebook Ads is allesbehalve eenvoudig, maar het is een geweldig instrument om toe te voegen aan jouw in-house marketingmix. Door middel van experimenteren en analyseren leer je op welke manieren je jouw publiek het best kan aanspreken én wat nu net relevant voor hen is. Hoe dan ook stopt het werk niet wanneer de campagne is geplaatst. Door een goede in-depth opvolging maak je naar de toekomst toe slimmere beslissingen.