Instagram verwelkomt Ethereum en Polygon NFT’s

Hot topic of the moment? Zonder twijfel: NFT’s. Iedereen praat erover en elke tech giant wil het op 1 of andere manier implementeren. Zo werd ook in de headquarters van Meta het volgende besloten: NFT’s komen naar Instagram! Wat zijn NFT’s precies? En hoe zal deze implementatie gebeuren? Hier kom jij alles te weten over NFT’s op de Meta platformen. Here we go!

Wat zijn NFT’s?

First of all, wat zijn NFT’s eigenlijk? NFT staat voor Non-Fungible Token. Non-fungible wil eigenlijk zeggen dat iets uniek is en niet vervangen kan worden. Dus… concreet? Bitcoin is vervangbaar. Ruil je je bitcoin in voor een nieuwe dan heb je compleet hetzelfde. Een one of a kind in-game item is niet vervangbaar. Ruil je item in voor een ander item, en je hebt iets helemaal anders in je bag. Lekker nerdy, we know!

So far so good, maar om NFT’s te begrijpen moet je ook de blockchain begrijpen. Want NFT’s maken een deel uit van de blockchain technologie. “Ok, I got you. Maar wat is dat juist?” Blockchain is een systeem dat data opslaat in een keten van datablokken. De blokken kunnen niet gewijzigd worden en het is enkel mogelijk om blokken toe te voegen aan het einde van de keten. Easy right? Één zo’n blok bevat vaak meerdere transacties die het resultaat zijn van uitgezonden transactieverzoeken en -opdrachten. De technologie wordt niet enkel voor NFT’s gebruikt, ook cryptocurrency werkt hierop!

In comes decentralisatie… Één van de redenen waarom de blockchain technologie in het leven werd geroepen. Alle transacties die via de blockchain lopen worden namelijk open en bloot gelegd voor iedereen in het P2P (Peer to Peer) netwerk. Iedereen die met zijn computer in het netwerk stapt krijgt toegang tot de blockchain keten en stelt zich op als ‘node’. Een connectiepunt waar info zowel verstuurd als ontvangen wordt in het netwerk. Iedere blok die toegevoegd wordt aan de keten, wordt nagekeken door de nodes om zeker te zijn dat die effectief in de keten past en er niet mee geknoeid is. Iedereen kan deze transacties dus zien én controleren, de macht is verspreid en verdeeld (gedecentraliseerd). Terwijl bij het (misschien wel achterhaalde) banksysteem is hier geen sprake van. De bank heeft het alleenrecht tot alle informatie over uitgevoerde transacties, de controle gebeurt daarom ook door de bank zelf (gecentraliseerd).

So, what is an NFT? Een NFT werkt eigenlijk als een blockchain gebaseerd bewijs van eigendom voor een item. Het wordt vaak gebruik voor digitale kunstwerken, profielfoto’s en videogame items. Koop jij een ‘art NFT’ dan ben jij in het bezit van de originele file van dat item.

Welcome on Instagram

Maandag maakte Adam Mosseri, hoofd van Instagram, bekend dat NFT’s hun weg zullen maken naar het platform. Een kleine groep gebruikers in de Verenigde Staten zullen als eerste gebruik kunnen maken van de nieuwe features. Wat ook zeker is, is dat Facebook snel zal volgen.

“Hoe zal het werken” vraag je je waarschijnlijk af. Wel, de NFT’s die gemaakt zijn op het Ethereum en Polygon netwerk zullen als eerste ondersteund worden. Je zal dan ook de mogelijkheid krijgen om een externe wallet zoals Rainbow, Trust Wallet en MetaMask kunnen koppelen aan je account waardoor je de mogelijkheid krijgt je NFT te gebruiken op je feed, stories en in berichten.

En wat met de decentralisatie? Een terechte bezorgdheid! Op een platform als Instagram is decentralisatie natuurlijk ver te zoeken. Decentralisatie is heilig voor alle voorstanders van de blockchain technologie, Web3 en alles daarrond. Daar zit dus behoorlijk wat spanning! De topman van Instagram Mosser erkende dit, maar wil ook benadrukken dat de komst van NFT’s op Instagram een stap in de goede richting is voor deze technologie. Door het grote bereik van zowel Instagram als Facebook zullen NFT’s en NFT creators het grote publiek kunnen bereiken.

The future of Web3

Waarom beslist Zuckerberg op dit moment om NFT’s een plekje te geven op zijn platformen? Daarover was hij duidelijk, hij verwacht dat komende jaren in het teken zullen staan van de groei van Web3. Binnen nu en 5 jaar zal Web3 een volwassen industrie worden en verwacht hij dat ook andere tech giganten mee op de boot zullen springen. Twitter was Instagram al voor door de tokens te introduceren als een profielfoto optie. Zie jij op Twitter een profielfoto in de vorm van een hexagon? Dan is deze afbeelding een NFT!

Conclusie

NFT’s zijn een hype, al is de storm ondertussen toch al wat gaan liggen. Geeft Meta de nodige boost die nodig is om van NFT’s een grootschalig succes te maken die ervoor kan zorgen dat het concept wereldwijd wordt aanvaard? Only time will tell! Wij zijn benieuwd!

Zowel Instagram, Facebook en Twitter zijn schitterende tools om in te zetten in de marketingstrategie van jouw onderneming! En wij? We love everything social media! Met veel plezier nemen wij jouw socials van je to-do list en laten we jouw bedrijf schitteren! Heb je nog vragen rond contentmarketing? Boek een belafspraak!